Sidor

torsdag 31 oktober 2013

Min lilla lägenhet

När jag fick reda på att jag kommit in på utbildningen fick jag ju direkt ont i magen när jag insåg att jag nu var tvugen att ge mig in på bostadsmarknaden i Göteborg. Jag rotade runt på Blocket och skickade iväg jag vet inte hur många mail. Samtidigt gick jag med i en grupp på Facebook som är för den utbildningen, även lärare, hemslöjdskonsulenter och andra människor med anknyning finns med där. Jag skrev hej och frågade om det fanns någon som kunde tipsa om bra och billigt boende. Ganska omgående fick jag flera tips om att kolla på Blocket, Boplats och olika Facebookgrupper för det endamålet, jag fick även svar från en i trean som hette Elin att hon hade en vän som ville hyra ut sin etta i andrahand. Jag fick numret, åkte och tittade på lägenheten samma dag och vi skakade hand på att jag skulle ha lägenheten. Så himla smidigt! Så jag har ett år framöver ett andrahandskontrakt på 22kvm på Hisingen.
Men har ju hört en massa om Hisingen, att det är bråkigt, slagsmål, skjutningar och allmänt ganska stökigt. Efter att ha titta på kartan kunde jag konstatera att lägenheten inte så långt från Biskopsgården som jag hört mycket dåligt om. Jag sökte även på området på Flashbacck, det kanske inte var så smart, men i min ungdom så var jag en hel del i Bergsjön i Göteborg som har lika dåligt rykte och där kände jag mig aldrig otrygg så jag tänkte att det inte kunde vara så illa. Mycket av skiten som händer, inte bara i Göteborg utan överallt, är nog till stor del gängrelaterat. För att citera en av mina vänner "Du får helt enkelt se till att gå med i rätt gäng!".
Dagen före skolstart tog jag och Rickard bilen fullastad med min packning och åkte. Vi bar tillsammans upp allt alla tre våningarna, efter det gick vi och åt och därefter åkte Rickard hem och lämnade mig åt mitt öde.
Det tog mig bara två timmar att packa upp och då skruvade jag ihop en Billy också.
På kvällen när jag hade gått och lagt mig hörde jag något smälla, men jag tänkte inte så mycket mer på det. En stund senare hörde jag en helikopter, men tänkte bara att jag ju är i storstaden. Well well, på morgonen läste jag på nätet att det hade varit skottlossning på torget där jag bor och att torget hade varit avspärrat. Jag kan se ena änden av torget från mitt fönster.
Men nu har jag bott här i två månader och det är det enda som har hänt här över huvud taget och jag känner mig faktiskt riktigt trygg och trivs otroligt bra i lägenheten! Jag vill ha de så länge jag ska plugga här i Göteborg men tyvärr så är chanserna att jag får ta över kontraktet väldigt små.
Idag fick jag en lapp i brevlådan där bostadsbolaget bad mig att ringa dem. Det är nämligen en vattenskada i badrummet som de ska fixa. Det beräknas ta fyra veckor och de börjar på måndag. Jag kommer att kunna använda toaletten, men inte duscha, det ska tydligen finnas en dusch på området som jag ska få nyckel till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar