Sidor

lördag 26 oktober 2013

Vad jag har gjort

När det var dags för mig att välja till gymnasiet tyckte jag att det var väldigt svårt. Jag hade en storasyster som gått Naturvetenskaplig linje och hade siktet inställt på att bli veterinär. Det medförde nog att jag satte en press på mig själv att jag också skulle gå ett studieförberedande program trots att jag var ganska skoltrött. Jag valde samhäll och hade siktet inställt på att bli psykolog. Snacka om att ha siktet inställt högt!
Det gick dock inte så bra och jag trivdes inte alls. Det hade kanske egentligen inte så mycket med utbildningen i sig att göra, men att gå på gymnasiet med samma människor som man har gått i grundskolan med, plus ungdomarna från grannbyn, där man är fast i ett fack man placerats eller placerat sig själv i för länge sedan fungerade inte för mig! Så jag gick till skolkuratorn och bad om hjälp att byta. Jag fick snabbt reda på att det inte gick att byta till samhäll någon annan stans eftersom det fanns på hemmaplan.
Av någon anledning som jag än idag inte riktigt förstår valde jag istället att byta till frisörlinjen.
Där gick jag i tre år och tänkte att jag skulle ha ett bra extraknäck när jag senare pluggade vidare. Intressant att det faktiskt är så det är nu.
Jag gick färdigt mina tre år på Bäckadalsgymnasiet och direkt efter mitt livs sista sommarlov fick jag jobb som frisör. Där arbetade jag fram till den 19e augusti 2012, då började nästa resa i mitt liv.


Jag började då Textilakademin på Värnamo Folkhögskola, ett väldigt roligt ur utan så höga krav. Jag tog ett år där mycket för att få känna mig fram i vad jag vill med mitt liv. Vill jag arbeta med händerna eller vad är det jag vill egentligen?! Efter jul i år visste jag fortfarande inte alls vad jag ville men passande nog var det dags för fyra veckors praktik.
När vi skulle välja praktikplats så hade jag väldiga problem att komma på var jag ville vara eftersom jag inte visste vad jag ville göra efter året där. Min lärare Anna föreslog Hemslöjden i Jönköping, vad jag inte visste då men som är väldigt tydligt nu är att det lilla förslaget skulle vända upp och ner på mitt liv. Jag hade inte en aning om vad det var eller vad de gjorde, men jag forskade lite på www och tyckte att det lät intressant.
Två av fyra praktikveckor var jag där och jag kände redan från första dagen att jag skulle trivas hur bra som helst!


Hemma pratade jag om hur bra jag trivdes och hur gärna jag skulle vilja arbeta som hemslöjdskonsulent, Men gå den utbildningen då! sade gubben hemma. I mitt huvud var det inte något alternativ eftersom den enda utbildningen som finns till det är Ledarskap i Slöjd och kulturhantverk i Göteborg. GÖTEBORG liksom, det skulle ju innebära veckopendlande, massor med studielån och tid ifrån familjen. Men där jag är nu. Men utan stödet från Rickard så hade det aldrig gått!

Och ja, det var inte så illa med gubben igår. Vi är sams igen!
Tack för idag!

// Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar