Sidor

söndag 16 februari 2014

Min konstnärliga ådra pulserar

Du vet den där känslan när du inser att det finns något som du faktiskt är ganska bra på? Något som faller dig så naturligt att du inte tänker på det som annat än självklar? Du kanske inte fått någon sådan aha-upplevelse, men det har jag. Inte så nyss, men jag har de senaste veckorna blivit påmind om den. Förra året när jag gick på folkhögskola hade vi fackteckning en gång i veckan. Eftersom jag inte har några ambitioner att bli mode designer så var jag inte så motiverad, men jag hade den enorma glädjen att andra treminen ha en lärare som är helt fantastiskt duktig på att se människor som lyckades hon lyfta fram det bästa i oss alla. Efter varje samtal med henne kände jag mig så glad och det är mycket tack vare henne som jag är där jag är idag. Detta var inte tänkt att bli ett hyllningsinlägg tillägnat Cattis, men nu blev det så. Det hon tog fram hos mig var en självkänsla och en självsäkerhet som ingen annan har lyckats med. Jag som är otroligt självkritisk kunde bara se att strecken inte var exakt som de skulle eller någon annan fånig detalj, men Cattis fick mig att se helheten och faktiskt bli stolt över det jag gjorde. Till en början handlade det om att vara grym på att göra moodboards, och jag är verkligen grym på det! Sedan insåg jag att jag är väldigt kreativ men att min självkritik lätt sätter käppar i hjulet och jag måste verkligen träna på att bara glömma stress och press och bara släppa taget. Jag har äran att ha Annika Ekdahl som professor på universitetet, hon är en kvinna som livnär sig på sin kreativitet och jag känner att jag får en sådan enorm kraft av henne! Det hon talar om väcker min lust att skapa, inget särskilt utan bara att kasta mig ut och se vart min kreativitet tar mig.
Veckorna som kommer kallas för Designvecka 1 och Designvecka 2, visst låter det lite stelt och tråkigt, men jag är så taggad! Faktiskt så taggad att skapa att jag har funderat över om jag inte skulle sökt in på konstfack istället, men nä, jag är på rätt plats så länge jag inte tappar bort det där med att skapa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar