Sidor

söndag 9 februari 2014

Naiv? Jag? Ja!

Just idag känns det inte så roligt att jag har alla mina stickor och mycket av mitt garn i lägenheten i Göteborg. Jag var hemma större delen av förra veckan på grund av läkarbesök och lite annat sådant där man bara måste göra på hemmaplan och det var planerat så jag tog med min Offe hem och målet var att sticka färdigt den, vilket jag gjorde igår. Men nu är det inte bättre än att sjukdomen jag inte vill nämna vid namn är på besök hemma hos oss och då är det 48h karens innan någon av barnen får gå tillbaka till förskolan eller skolan. Min man har en situation på sitt arbete just nu som gör att det blir väldigt besvärligt om han ska vara hemma med barnen så därför bestämde vi att jag är hemma måndag och tisdag, men på onsdag måste jag vara tillbaka i Göteborg för på torsdag är det muntlig redovisning av ett grupparbete om bambu. Men vad ska jag göra hemma i två dagar till utan något att sticka på?! Nog för att jag har en spinnrock (jag återkommer till den en annan dag), min stickamskin (den kan jag också återkomma till en annan dag) och endel garn, men det är ju inget jag har planerat för och jag vill ju påbörja något som jag har planerat. Men det löser sig nog hopas jag. Jag har ju faktiskt ett litet broderi i väskan. Det hade jag helt glömt! Vilken tur, där löste sig mina bekymmer. HA!

Oj oj oj, vad mycket skit, ja, skit det står om bambufibrer på WWW. Jag känner mig helt plötsligt väldigt naiv när jag googlar på ett ämne som jag just läst vetenskapliga artiklar om och inser att mycket av det som står på vanliga hemsidor, oftast från företag, är rena lögner. Ja, bambu är antibakteriellt, men inte när man har gjort om det till viskos. Det jag börjar fundera över då är hur jag oftast sväljer allt jag läser på WWW som sanning. Jag tror nog aldeles för gott om människor...

2 kommentarer:

  1. När är det antibakterielt då?
    Undrar hon som också blir blåst på nätet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bambu är antibkteriellt i som naturliga form och om man gör det till garn utan att bryta ner det, då är det ungefär som lin. Men den bambu som säljs som mjuka och sköna garner och tyger har genomgått en viskosprocess som tar bort dessa egenskaperna. Sedan finns det de som tillsätter dessa egenskaper igen efteråt, men hur de gör det och med vad är väldigt svårt att ta reda på, men naturligt är det i vilket fall inte. Jag känner mig så blåst!

      Radera